وردپرس چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

وردپرس خوبه یا نه
وردپرس خوبه یا نه

وردپرس چیست و چه مزایایی دارد؟


وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به شما امکان می‌دهد به راحتی وبسایت، وبلاگ، فروشگاه آنلاین، پادکست، پورتفولیو و هر نوع سایت دیگری را بسازید و مدیریت کنید. وردپرس یک پلتفرم بازمتن (open source) است که توسط جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان، طراحان، نویسندگان و کاربران از سراسر جهان پشتیبانی می‌شود.

وردپرس برخی از مزایای زیر را دارد:

•  قابل تنظیم و گسترشپذیر:

شما می‌توانید با استفاده از بلوک‌ها، قالب‌ها، افزونه‌ها و کدهای سفارشی، هر نوع طرح و عملکردی را که مد نظر دارید برای سایت خود ایجاد کنید. همچنین می‌توانید از امکانات مختلف وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده کنید.

•  آزاد و رایگان:

شما می‌توانید وردپرس را به صورت رایگان دانلود کنید و بر روی هاست خود نصب کنید. شما همچنین صاحب محتوا، طراحی و داده‌های سایت خود هستید و می‌توانید آن‌ها را به دلخواه خود تغییر دهید یا منتقل کنید.

•  قدرتمند و امن:

وردپرس با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP و پایگاه داده MySQL ساخته شده است که به شما امکان می‌دهد سایت‌های پویا، پاسخگو و اینتراکتیو بسازید. همچنین وردپرس با به روز رسانی‌های منظم خود، از امنیت سایت شما حفاظت می‌کند.

•  پشتیبانی فوق العاده:

شما در استفاده از وردپرس تنها نخواهید بود. شما میتوانید از منابع آموزشی، راهنمای استفاده، انجمن‌های پشتیبانی، رویدادهای جامعه و تعامل با کاربران دیگر بهره ببرید.

 

اما آیا وردپرس فقط مزایای دارد؟ آیا هیچ عیب یا نقص چشمگیر در آن نمیبینید؟ خیر. همچون هر سامانه دیگر، وردپرس نیز دارای چالشها، محدودیتها و معایب خود است. در این مقاله، ما قصد داریم به بررسی معایب وردپرس بپردازیم. اما قبل از آن، باید یادآور شویم که هدف ما از نوشتن این مقاله تحریک بحث یا توهین به کاربران وردپرس نیست. بلکه ما سعی میکنیم به صورت بیطرفانه و منصفانه به هر یک از دلایل اشاره شده نگاه کنیم و در صورت لزوم، دلایل مخالف را نیز ذکر کنیم.
 

با این حال، بگذارید به فهرست معایب وردپرس بپردازیم:
 

•  آسیبپذیری و امنیت دادهها:

یکی از جدیترین معایب این CMS این است که در بسیاری از موارد، آسیبپذیر است. از آنجا که وردپرس یک پلتفرم بازمتن است، فضای باز را برای هکرهای احتمالی فراهم میکند. برای کاهش این خطر، انتخاب قالب و افزونههای مناسب برای وبسایتهای وردپرس بسیار حائز اهمیت است. همچنین شما باید همواره نسخههای جدید وردپرس، قالب و افزونهها را نصب کنید و از روشهای مختلف بکاپ گیری، رمزگذاری و فایروال استفاده کنید. 

•  سرعت پایین سایتهای وردپرس:

یکی دیگر از محدودیتها یا معایب وردپرس این است که ممکن است باعث تولید سایتهای کند شود. استفاده از تعداد زیادی افزونه و قالب پیچیده میتواند سرعت عملکرد سایت را کاهش دهد زیرا منابع سامانه را زیاد مصرف میکنند و سروِ هاست را فشار میدهند. 

•  برنامه نويسي:

يكي ديگر از عيوب و پيچيدي هاي ووردپرس نياز به دانش فني در زمينه برنامه نويسي است. شما نياز به يادگيري PHP، HTML، CSS و JavaScript داريد تا بتوانيد قالب يا پلاگين خود را تغيير داد يا سفارشي كنيد. همچنین شما باید با روشهای بهینهسازی سئو، بهبود سرعت، حل مشکلات فنی و غیره آشنا باشید. 

کلام آخر:

من هیچ کجای این مقاله نگفتم که نباید از وردپرس استفاده کنیم. صرفا سعی کردم به‌شکل بی‌طرفانه، معایبی که این «سیستم مدیریت محتوا» دارد را به شما توضیح بدهم. اتفاقا هنوز هم می‌گویم وردپرس یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی سایت است اما خب قطعا دانستن محدودیت‌ها و مشکلاتش قبل از شروع، می‌تواند باعث شود با خیال راحت‌تر انتخاب کنید.

ما در گروه لیمو به دنبال آن هستیم که در حوزه خود بهترین از نظر فنی و راحت ترین برای کاربران باشیم. خوشحال خواهیم شد که میزبان کسب و کار شما نیز باشیم.

برای یادگیری بیشتر در مورد وردپرس، شما می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید:

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.